عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه ارتباط بین هزینه‎ های کیفیت و کیفیت در شرکت شیر پگاه خوزستان

قسمتی از متن پایان نامه :

2-2. مفهوم کیفیت

کیفیت در فرهنگ لغت به درجه یا رتبه عالی تصریح دارد. بدین جهت کیفیت یک معیار نسبی از خوب بودن می باشد. تعریف کیفیت به عنوان خوب بودن بطور کلی به محتوای عملیاتی آن تصریح دارد اما تعریف عملیاتی آن عبارت می باشد از ” مطابق خواسته مشتری ” و بطور عملیاتی یک محصول یا کالای کیفی چیزی می باشد که مطابق انتظارات مشتری یا بیشتر از آن می باشد. عملا کیفیت همان رضایتمندی مشتری می باشد  (هانسن و موون[1]، 2005).

2-3. هزینه های  کیفیت

تعاریف مختلفی از هزینه‎های کیفیت ارئه شده می باشد، که مانند آنها عبارتند از:

هزینه های کیفیت، مخارجی هستند که تولید کننده، مصرف کننده و یا جامعه از بابت کیفیت محصول یا خدمات متحمل می شوند (دیل وپلانک، 1995).

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

هزینه های کیفیت، هزینه هایی هستند که به دلیل پایین بودن کیفیت محصولات یا خدمات اجرا می شوند و هزینه های کیفیت در چهار گروه کلی طبقه بندی می شوند:

هزینه های پیشگیری، هزینه های ارزیابی، هزینه های رفع نقص داخلی، هزینه های رفع نقص خارجی )هانسن و موون، 2005).

2-4. عوامل موثر بر هزینه های کیفیت

این عوامل به 4 دسته طبقه بندی شده می باشد:

    عوامل انسانی: این عوامل شامل آموزش ناکافی، کارکنان کم تجربه، نظارت ضعیف و نارضایتی کارکنان می باشد.

    عوامل ماشینی: این عوامل شامل قطعات نامرغوب، سرعت نامناسب و ماشین‎آلات فرسوده و قدیمی می باشد.

    عوامل طراحی: طراحی نامناسب قطعات و ترتیب ناصحیح خط تولید را شامل می گردد.

    عوامل مواد، ملزومات وقطعات: شامل تامین مواد و قطعات از منابع متعدد، حمل و جابه‎جایی ناصحیح، مشخصات ناصحیح و محل نگهداری نامناسب می باشد (شعری،1384).

2-5. انواع هزینه‎های کیفیت

همان گونه که در اغلب متون کیفیت ذکر گردیده، هزینه های کیفیت به چهار گروه عمده تقسیم می شوند:

  • هزینه های پیشگیری[2]
  • هزینه های ارزیابی[3]
  • هزینه های شکست[4] داخلی)درون سازمانی)[5]
  • هزینه های شکست خارجی (برون سازمانی)[6]

این نوع طبقه بندی، پذیرفته ترین طبقه بندی می باشد (اتکینسون،1991). این طبقه بندی اغلب به عنوان مدل PAF شناخته می گردد و یکی از رایج ترین مدل های هزینه کیفیت  در ایالات متحده (کامپانلا،1990) و بریتانیا می باشد (جفری، 2004).

[1]– Hansen & Mowen

[2]– prevention costs

[3]– appraisal costs

[4]– failure costs

[5]– Internal failure costs

[6]– External failurel costs

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف اساسی از انجام پژوهش:

هدف اصلی از انجام این پژوهش مطالعه ارتباط بین اجزای هزینه‎های کیفیت و کیفیت برای هر یک از عناصر (مواد، ماشین‎آلات، عامل بشر و شرکت) در شرکت شیر پگاه خوزستان برای سال-های 1390 تا 1392 می‎باشد.

این پژوهش در محاسبه و جمع‎آوری هزینه‎های مرتبط با کیفیت دارای اهداف اصلی و فرعی می‎باشد.

که اهداف اصلی عبارتند از:

  • آشنایی با مراکز فعالیت ایجاد کننده هزینه‎های کیفیت
  • تبیین چگونگی جمع‎آوری و تجزیه و تحلیل هزینه‎های کیفیت
  • طبقه‎بندی هزینه‎های مربوط به کیفیت
  • کسب معیاری برای سنجش اندازه روی آوردن سازمان به کیفیت
  • کسب شناخت از چگونگی تاثیر هزینه‎های کیفیت بر کیفیت محصول تولیدی
  • کسب شناخت کافی از اجزای هزینه‎های کیفیت در این شرکت تولیدی

و اهداف فرعی نیز عبارتند از:

  • ایجاد آگاهی در پرسنل نسبت به هزینه‎های کیفیت پایین کالا و خدمات
  • تعیین اینکه در چه بخشی بیشترین هزینه‎ها اتفاق می‎افتد
  • تنظیم طریقه هزینه‎های کیفیت
  • نمایش تأثیر فعالیت‎های بهبود کیفیت در کل شرکت
  • سرمایه‎گذاری در فعالیت‎های صحیح پیشگیرانه
  • کمک به بهره گیری کنندگان مانند مدیران شرکت های تولیدی، اساتید، دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی
  • توسعه ادبیات مالی مرتبط با هزینه‎های کیفیت

مطالعه ارتباط بین هزینه‎های کیفیت و کیفیت در شرکت شیر پگاه خوزستان

پایان نامه - تز - رشته حسابداری