عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی و مقایسه کارایی مالی شرکت های صنعتی عضو بازار بورس اوراق بهادار با بهره گیری از تلفیق روش های کارت امتیازی متوازن و رویکرد تحلیل پوششی داده‌ ها

قسمتی از متن پایان نامه :

2-4-7- معیارهای کارایی

در بیشتر مواقع معیارهایی برای اندازه‌گیری کارایی وجود ندارد. پس، حسابرسان عملیاتی بایستی به‌کمک مدیریت صاحبکار و سایر متخصصان مربوط آنها را تدوین کنند. حتی در جایی‌که این معیارها وجود داشته باشد، حسابرسان عملیاتی بایستی خودشان را در مورد مربوط بودن معیارها قانع کنند. برای نمونه ممکن بود، معیار کارایی یک موسسه مالی در زمانی که رایانه وجود نداشت درخواستهای پرداخت آن مؤسسه باشد اما با اختراع رایانه، زمان مورد نیاز برای مطالعه درخواست پرداخت دستخوش تغییر شده می باشد. لذا حسابرسان عملیاتی بایستی قبل از پذیرش معیارها، در مورد چنین تغییراتی هوشیار باشند. اندازه‌گیری کارایی در مواردی که داده‌ها و ستانده‌ها ماهیت تکراری یا مکانیکی دارند نسبتاً ساده‌تر می باشد. در چنین وضعیتهایی، حسابرسان عملیاتی می‌توانند معیارهایی برای اندازه‌گیری کارایی توصیه کنند. اما اندازه‌گیری کارایی در جایی‌که داده‌ها و ستانده‌ها تکراری نباشند، بسیار مشکل می باشد. برای نمونه، اندازه‌گیری کارایی تولید برق خانگی ساده‌تر از اندازه‌گیری کارایی یک پزشک می باشد که بیمارانش را معاینه می کند.

2-4-8- تدوین معیارهای کارایی

تدوین معیارهای کارایی شامل سه مرحله به ‌تبیین زیر می باشد:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

شناخت داده‌ها و ستانده‌ها معیارهای کارایی بستگی به ماهیت داده‌ها و ستانده‌های هر برنامه یا پروژه سازمان دارند. داده‌ها ممکن می باشد مبالغ سرمایه‌گذاری‌ شده، زمان کارکرد ماشین، روزهای کاری کارکنان، انرژی مصرف ‌شده، مواد خام مورد بهره گیری و… باشند. ستانده‌ها نیز خدمات یا کالاهای تولید شده‌اند. هنگام تدوین معیارهای کارایی در صورت انجام این‌کار توسط حسابرسان عملیاتی، آنان نیاز به دید خوب و منصفانه نسبت به داده‌ها و ستانده‌ها دارند.

ارتباط بین داده‌ها و ستانده‌ها مرحله بعدی، شناخت شاخص های عملکرد کارایی می باشد. برای نمونه، داده‌ها در یک بیمارستان تعداد تختهای موجود در آن، تجهیزات، داروها و غذای مصرفی می باشد، و ستانده‌های آن تعداد نسخه‌های پیچیده‌شده، اندازه بهره گیری از اشعه ایکس و… می باشد. این اندازه‌گیری ها معمولاً به ‌شکل نسبتهای گوناگونی مانند نسبت مخارج به‌ غذا و تعداد بیماران، نسبت ساعات کار کارکنان داروخانه بیمارستان به تعداد نسخه‌های پیچیده‌شده یا نسبت تعداد بیماران منتظر اقدام به زمان تلف‌شده برای رفتن به اتاق اقدام می باشد.

برای تعیین معیارهای کارایی‌ تولیدات را با بعضی معیارهای قابل قبول مقایسه می‌کنیم. پس، به دانشی نیاز داریم که سطوح تولیدات عادی و حدود بالا و پایین آن را بدانیم. برای نمونه، در مورد بیمارستان، خدمات ارائه‌شده نشان می‌دهد که نسبت تختهای اشغال ‌شده یا اتاق اقدام یا هزینه داروها با تعداد بیماران چیست. اما این نسبتها کارا یا ناکارا بودن شاخص های کارایی را نشان نمی‌دهند. ما نیاز به راهی کوتاهتر داریم. این راه کوتاه، همان معیارهای کارایی می باشد. این، کاری دشوار می باشد و اغلب، مستلزم قضاوت حرفه‌ای می باشد. این مشکل به این دلیل به‌ وجود می‌آید که در تولید، اغلب کمیت و مقادیر کمی اندازه‌گیری می گردد و به کیفیت و جنبه‌های کیفی کمتر توجه می گردد(رایدر هری آر، 1390).

برتری در رقابت از هزاران فاکتور همچون ساخت، پرداخت، آماده سازی، فروش خدمات و یا رساندن محصول به دست مشتری تشکیل می گردد. کارایی عملیاتی به انجام مراحل ذکر گردیده به صورت بهتر، سریع تر، و یا با هزینه و خطای کمتر نسبت به سایر رقبا اطلاق می گردد. با بالا بردن کارایی عملیاتی، شرکت ها و موسسات مالی می توانند به صورت هنگفت از مزایای این رویه بهره مند شوند، نمونه اجرا شده ی این طریقه را در شرکت های ژاپنی می توان دید که در سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ با بالا بردن کیفیت مدیریت و مراحل آماده سازی محصول از رشد مداوم بر خوردار بودند. با این اوصاف، اگر از دید رقابتی به این موضوع بنگریم، خواهیم دید که بزرگترین چالش در زمینه بهبود کارایی عملیاتی یک شرکت، تقلید پذیر بودن آن می باشد. در این صورت تمام رقبا در آن زمینه به اجرای آنها می پردازند که این امر باعث می گردد نوآوری یک شرکت در زمینه تولید بهینه ی یک محصول یا خدمات خاص با قیمت مشخص، تولید شده با بهترین تکنولوژی ها و روش های مدیریتی جدید به بیرون درز می کند. این امر باعث کاهش قیمت همزمان آن محصول یا خدمات در بازار شده و ارزش آن را نیز افزایش می دهد. اینگونه رقابت باعث بهبود بسیار زیاد کارایی عملیاتی می گردد اما این پیشرفت، با این شرایط به شرکت خاصی محدود نمی گردد. هرچه یک شرکت از خود نوآوری بیشتری نشان دهد، به همان نسبت همگرایی بیشتر از سوی رقبای دیگر اعمال می گردد که خود باعث غیر قابل تشخیص بودن شرکت ها از هم می گردد(میگز والتربی و همکاران[1]، 2010).

[1]. Miges Walter et al

سوالات یا اهداف پایان نامه :

  سوال پژوهش:

– آیا کارایی  شرکتهای صنعتی  به لحاظ مالی و دیگر عوامل مناسب بوده یا خیر؟

ارزیابی و مقایسه کارایی مالی شرکت های صنعتی عضو بازار بورس اوراق بهادار با بهره گیری از تلفیق روش های کارت امتیازی متوازن و رویکرد تحلیل پوششی داده‌ ها

پایان نامه - تز - رشته حسابداری